CRT
Klasický monitor byl a je označován za nejdůležitější výstupní zařízení počítače. Princip jeho funkce úzce souvisí s oblastí televizní techniky respektive s televizní obrazovkou. Z historie je to především Braunova trubice z roku 1897, kdy byla vynalezena. Po mnoha letech vývoje dospělo provedení do stavu vakuového displeje typu CRT. Jeho obsahem jsou tři elektronové trysky, stínící maska a skleněná obrazovka zevnitř pokrytá oddělenými červeně, zeleně a modře fosforeskujícími body (luminofory).
Princip CRT:
Od svých počátků se jejich parametry neustále zlepšovaly, ale určité charakteristické rysy zůstávají. Bývají objemné, těžké a tvarově ne moc přitažlivé, navíc mají vyšší spotřebu elektrické energie. Dalšími neduhy, s kterými se CRTéčka potýkají, mohou být vysoká hodnota elektromagnetického záření a citlivost na okolní elektromagnetická pole.
LCD
Kolem roku 1950 spatřila světlo světa mikroskopická teorie tekutých krystalů a teorie kontinua pro statické a dynamické systémy. Následně v roce 1963 pan Richard Williams, vědec a výzkumník z Radio Corporation of America (Thomson Multimedia), objevil, že světlo procházející tenkou vrstvou tekutých krystalů je ohýbáno podle krystalické struktury. O pět let později pak společně s kolegou Georgem Heilmaierem uvedli první experimentální displej z tekutých krystalů. Jeho komerční využití se pak datuje od roku 1983, kdy se na trhu objevil laptop Gavilan SC, jenž jako první obsahoval LCD displej (400×64 pixelů).
Jde o zobrazovací systém s nízkou spotřebou elektrické energie, malými rozměry a velkou odolností proti vnějšímu rušení elektromagnetickým polem. Svého rozšíření se dočkal díky masovější výrobě notebooků a projekční techniky v průběhu 90. let.
Obrazovka, rozlišení a formát obrazu
S obrazovkou a jejím rozlišením úzce souvisí pojem obrazový bod, chcete-li pixel (Picture Element). Jedná se o nejmenší jednotku rastrové grafiky a v našem případě představuje jeden svítící bod na monitoru. Společně s ostatními tvoří čtvercovou síť, v které lze každý takovýto pixel podle jeho souřadnic jednoznačně identifikovat. U barevných obrazovek se každý element skládá ze tří svítících obrazců odpovídajících červené, modré a zelené barvě.
Je zřejmé, že čím větší je počet obrazových bodů (v řádku a ve sloupci), tím větší množství informací monitor zobrazí. LCD obrazovky na rozdíl od CRT mají tzv. nativní rozlišení – počet fyzických pixelů je pevně vázaný na použité rozlišení. Jeho změna vede k mírné deformaci obrazu. Do tabulky níže jsem zpracoval doporučené nativní rozlišení k úhlopříčce LCD monitoru včetně doplňujících parametrů.
Standard
|
Rozlišení
|
Úhlopříčka
|
Rozteč(mm)
|
Poměr stran
|
Zkratka
|
Popis
|
Šířka(body)
|
Výška(body)
|
(palce)
|
(cm)
|
XGA
|
Extended Graphics Array
|
1024
|
768
|
15
|
38
|
0,297
|
4:3
|
SXGA
|
Super XGA
|
1280
|
1024
|
17
|
43
|
0,264
|
5:4
|
SXGA
|
Super XGA
|
1280
|
1024
|
19
|
48
|
0,294
|
5:4
|
WXGA+
|
Widescreen XGA +
|
1440
|
900
|
19
|
48
|
0,283
|
16:10
|
WSXGA+
|
Widescreen Super XGA +
|
1680
|
1050
|
19
|
48
|
0,230
|
16:10
|
SXGA+
|
Super XGA +
|
1400
|
1050
|
20
|
51
|
0,292
|
4:3
|
WSXGA+
|
Widescreen Super XGA +
|
1680
|
1050
|
20
|
51
|
0,258
|
16:10
|
UXGA
|
Ultra XGA
|
1600
|
1200
|
20
|
51
|
0,255
|
4:3
|
WSXGA+
|
Widescreen Super XGA +
|
1680
|
1050
|
21
|
53
|
0,270
|
16:10
|
UXGA
|
Ultra XGA
|
1600
|
1200
|
21
|
53
|
0,294
|
4:3
|
WSXGA+
|
Widescreen Super XGA +
|
1680
|
1050
|
22
|
56
|
0,282
|
16:10
|
WUXGA
|
Widescreen Ultra XGA
|
1920
|
1200
|
23
|
58
|
0,258
|
16:10
|
WUXGA
|
Widescreen Ultra XGA
|
1920
|
1200
|
24
|
61
|
0,270
|
16:10
|
WUXGA
|
Widescreen Ultra XGA
|
1920
|
1200
|
26
|
66
|
0,287
|
16:10
|
WQXGA
|
Widescreen Quad XGA
|
2560
|
1600
|
30
|
76
|
0,250
|
16:10
|
Možná se někteří z vás mohou ptát, proč například 17" (43 cm) a 19" (48 cm) panely mohou mít stejné nativní rozlišení? Rozdíl je ve velikosti jednoho pixelu. Jak je zřejmé z tabulky, u panelu s úhlopříčkou 17" se jedná o číslo 0,264 mm, zatímco u 19" o 0,294 mm (větší hodnota znamená snazší čitelnost výsledného obrazu).
Od rozlišení se dostáváme k formátu obrazu nebo-li poměru jeho stran. Původní obrazovky mají od počátků standardizovaného televizního vysílání poměr stran 4:3 (1,33:1), a to z důvodu nenáročné výrobní technologie. Přispěl k tomu také fakt, že obrazové vnímání člověka má větší záběr v horizontálním směru než ve vertikálním. Proto není poměr stanoven jedna k jedné, ale je více do šířky. V případě běžných desktopových monitorů se můžeme setkat u starších kousků se zmiňovaným poměrem obrazu 4:3, obvyklejší je však 5:4, jímž je reprezentováno rozlišení 1280×1024.
Doslova fenoménem je v dnešní době širokoúhlé zobrazení nazývané widescreen. Kde se vzalo? Nejspíše z kin, kde nebylo problémem poměr stran měnit. Běžně můžeme pozorovat označení 16:9 či 16:10. Jaký je mezi nimi rozdíl? S prvním uvedeným se můžeme setkat třeba u filmů na DVD a Blu-ray nosičích. Druhý vyjadřuje širokoúhlý formát obrazu pro CRT a LCD monitory a používá se, protože je pro běžnou práci daleko vhodnější než 16:9 (např. 19" obrazovka s rozlišením 1366×768 respektive 24" s 1920×1080 pixelů), který se může zdát úzký.
|